Nederlandse breedbandmarkt blijft groeien

Ook in het vierde kwartaal van 2011 is de Nederlandse breedbandmarkt gegroeid met 1,1%. Telecompaper heeft dit onderzocht en verwacht ook in 2012 een groei van 2,9%.

Breedbandmarkt blijft groeien ook in 2012
Breedbandmarkt blijft groeien ook in 2012

De Nederlandse breedbandmarkt blijft volgens Telecompaper groeien. In het vierde kwartaal van 2011 is de breedbandmarkt met 1,1% gegroeid en voor 2012 verwacht het onderzoeksbureau eveneens een stijging. Het totale aantal breedbandaansluitingen steeg met 67.000, waarmee het totaal op 6,37 miljoen komt. Daarnaast daalde het aantal DSL-aansluitingen opnieuw met 1,5% tot 3,24 miljoen. Echter werd deze daling gecompenseerd door een groei van het aantal kabelaansluitingen met 2,5%.

Glasvezel wordt momenteel in veel plaatsen in Nederland uitgerold en kende dan ook de grootste groei. Het marktaandeel van glasvezel steeg naar 5% door een groei van het aantal glasvezelaansluitingen met 14%.

Vooralsnog blijft de belangrijkste aanbieder KPN, met dochters XS4ALL en Telfort. Samen zijn deze providers goed voor een aandeel van 39,9%. Daarna volgt Ziggo met 26,1% en UPC met 15%. Telecompaper verwacht ook voor 2012 een groei van circa 2,9%, waarbij kabel internet en glasvezel DSL zullen blijven vervangen. Glasvezel zal met 30% blijven groeien, aldus Telecompaper. In navolging van Vodafone zullen ook Tele2 en T-Mobile Online in toenemende mate glasvezeldiensten aanbieden.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 07 maart 2012.