Fiks aantal klachten na fusie UPC en Ziggo

De fusie tussen UPC en Ziggo is volgens de Consumentenbond niet geheel vlekkeloos verlopen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt namelijk dat ruim een kwart van de klanten problemen ondervond met tv-kijken na het opnieuw instellen van zenders. Ook worden problemen niet altijd naar behoren opgelost.

Veel klachten na samenvoeging netwerken UPC en Ziggo
Veel klachten na samenvoeging netwerken UPC en Ziggo

Uit een enquête van de Consumentenbond onder 3.000 Ziggo-klanten blijkt dat een kwart van hen problemen ondervond vanwege de fusie tussen UPC en Ziggo. Veel problemen werden ondervonden bij het tv-kijken nadat klanten zenders opnieuw moesten instellen. Ziggo-klanten zijn voor tv-kijken namelijk overgezet naar het UPC-netwerk. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden meldde deze problemen bij de klantenservice van Ziggo, maar bij één op de vier gevallen werd het probleem niet naar behoren of adequaat opgelost. De Consumentenbond roept Ziggo op zich aan haar belofte te houden en de problemen op te lossen.

Vanwege de fusie moesten beide providers de netwerken samenvoegen en moesten tv-zenders door Ziggo-klanten opnieuw worden ingesteld nadat zij waren overgezet op het netwerk van UPC. Klanten kregen na het opnieuw instellen echter last van blokken en strepen in beeld en ook regelmatig van wegvallend beeld. Daarnaast werden ook slechte ontvangst, minder informatie in de elektronische gids en het verdwijnen van zenders werden door de respondenten genoemd. De klanten kunnen vervolgens terecht met klachten bij de klantenservice van Ziggo, maar krijgen daar soms te horen dat men zelf maar een nieuwe kabel of splitter moet kopen.

De Consumentenbond adviseert klanten met problemen te blijven aandringen en te vragen om nieuwe kabels of een monteur, ook als de klantenservice dit niet aanbiedt. Eén op de drie klanten werd volgens de toezichthouder wel naar behoren opgelost. Ziggo moet volgens de bond dan ook de problemen zoals beloofd oplossen en klanten niet zelf verantwoordelijk maken voor de ontstane problemen. De provider heeft zelf nog niet gereageerd op het onderzoek.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 09 april 2015.