Verzoek Tweede Kamer voor compensatieregeling

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft een verzoek ingediend voor compensatie bij een telefoonstoring. Telecomproviders moeten in de toekomst klanten compenseren na een grote storing.

Compensatieregeling moet vastgelegd worden in Telecomwet
Compensatieregeling moet vastgelegd worden in Telecomwet

De Tweede Kamer heeft een verzoek ingediend bij minister Verhagen voor een aanpassing van de compensatieregeling bij grote telefoonstoringen. De Kamer vindt het onacceptabel dat er geen wettelijke regeling is voor compensatie bij grote storingen. Mogelijk heeft BlackBerry voor wat extra kolen op het vuur gezorgd met de grote storing vorige maand. Het bedrijf compenseerde gebruikers met gratis betaalde applicaties en games te laten downloaden.

De Kamer vindt het nu tijd dat de compensatie als regeling wordt opgenomen in de Telecomwet. De vergoeding moet gekoppeld worden aan de duur van de storing en de hoogte van het abonnement. ‘Een wettelijke regeling schept duidelijkheid voor consumenten en providers’, aldus Babs van der Staak van de Consumentenbond. Een aantal providers compenseert klanten vaak al voor een grote storing. Provider Vodafone bood een weekend lang gratis sms’en aan en T-Mobile twee maanden gratis internet vanwege een langdurige overbelasting van het 3G-netwerk. Het verzoek ligt nu bij minister Verhagen, of de regeling ook daadwerkelijk ingaat en wanneer, is nog niet bekend.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 04 november 2011.