UPC op de vingers getikt voor glasvezel reclame

Internetprovider UPC is door de Reclame Code Commissie gewezen op een dubbelzinnige reclame over internet via de kabel. De kabelexploitant is tegen de uitspraak in beroep gegaan.

UPC teruggefloten voor misleidende reclame over glasvezel
UPC teruggefloten voor misleidende reclame over glasvezel

De Reclame Code Commissie heeft UPC een reprimande gegeven voor een misleidende reclame over kabelinternet. Het zou gaan om een reclame waarin de netwerkaanbieder beweert dat internetten via de kabel sneller is dan internetten via een glasvezelnetwerk. De reclame-uiting is: ‘Met ADSL, maar ook met bijvoorbeeld glasvezel, gaat alle informatie van internet, tv en telefonie samen als het ware door één trechter. Als u dan tv kijkt, wordt een deel van de ruimte gebruikt voor het tv-signaal. Uw internetsnelheid gaat daarom omlaag.’

Het wordt door de commissie erkent dat de gemiddelde consument niets merkt van de mogelijke capaciteitsbeperking bij glasvezelgebruik. Echter zouden alleen ‘heavy users’ hier iets van merken. Daarom is de reclame volgens de commissie misleidend en dubbelzinnig.

In de omgeving van Nijmegen zijn de laatste tijd veel initiatieven geweest voor de aanleg van glasvezel in bijvoorbeeld: Wijchen, Beuningen, Millingen, Groesbeek en de wijken Hees en Heseveld. De klacht zou door een vrijwilliger van het glasvezelinitiatief in Wijchen zijn ingediend. De laatste tijd is er al veel te doen geweest over de aanleg van glasvezel. Kabelexploitanten zijn namelijk bang voor oneerlijke concurrentie en aanhangers willen zichzelf juist onafhankelijk maken van een exploitant.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 19 oktober 2011.