Internetsnelheid trager dan provider beloofd

Consumenten krijgen in de praktijk vaak niet de internetsnelheid die providers beloven. Dat blijkt uit onderzoek van Breedbandwinkel.nl onder ruim 50.000 internetgebruikers. In maar liefst 95 procent van de gevallen krijgen consumenten minder dan waar ze voor betalen.

Consument krijgt vrijwel altijd trager internet dan provider beloofd
Consument krijgt vrijwel altijd trager internet dan provider beloofd

Uit een woensdag verschenen onderzoek van Breedbanwinkel.nl blijkt dat veel consumenten trager internet krijgen dan beloofd. Maar liefst 95 procent van de 50.000 internetgebruikers gaf aan niet de internetsnelheid te halen waar ze voor betalen. Zeker 60 procent krijgt zelfs minder dan de helft van de beloofde snelheid. Opvallende cijfers omdat het kabinet 2 jaar geleden eiste dat internetproviders open moeten zijn over de geadverteerde snelheid en de daadwerkelijke internetsnelheid.

Peter van Wezel, directeur van Breedbankwinkel, spreekt dan ook van een grof schandaal: “Consumenten krijgen in extreme gevallen nog geen 15 procent van waar ze voor betalen. Belachelijk natuurlijk!” Ook de Consumentenbond erkent het probleem. De bond krijgt regelmatig klachten over tegenvallende internetsnelheden. Eurocommissaris Neelie Kroes gaat een onderzoek doen naar de snelheid van internet.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 29 mei 2013.