Ziggo en UPC gaan nieuwe vorm van kijkgedrag meten

In samenwerking met Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaan Ziggo en UPC een nieuwe vorm van kijkgedrag meten. Het project Live Streams Meting (LSM) onderzoekt ook het kijkgedrag van consumenten in huis die live tv naar PC, smartphone of tablet streamen.

SKO gaat met Ziggo en UPC samenwerken bij meten kijkgedrag
SKO gaat met Ziggo en UPC samenwerken bij meten kijkgedrag

Tv-aanbieders Ziggo en UPC zijn een samenwerking aangegaan met SKO voor het meten van een nieuwe vorm van kijkgedrag. Het LSM project geeft inzicht in het kijkgedrag van consumenten die live tv naar PC, smartphone of tablet streamen. Mogelijk sluit ook KPN zich later aan bij dit project. Voor tv-aanbieders wordt het op een tweede scherm live naar tv-kanalen kijken een belangrijke dienst. Echter is in de huidige tv-meting van SKO dit kijkgedrag nog niet geïntegreerd.

De providers zullen informatie geven op totaalniveau; het aantal klanten dat naar een programma live online heeft gekeken en daarbij niet doorgeven welke huishoudens dit zijn geweest. Deze meetbare informatie gebruikt SKO om een nieuwe vorm van kijkgedrag inzichtelijk te maken.

Directeur van SKO, Bas de Vos, spreekt vol lof over de nieuwe samenwerking: “We zijn als SKO bijzonder blij met deze unieke samenwerking. Het maakt de eerste stappen mogelijk in het onderzoek naar andere, aanvullende, bronnen van kijkdata. Het gaat hier om een uiterst complex project, dat kennis moet opleveren over nieuwe vormen van kijkgedrag, maar ook over nieuwe databronnen.”

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 23 mei 2012.