UPC staat boven prijzenoorlog digitale televisie

KPN verlaagde de prijs voor digitale tv, de verwachting was dat UPC zou volgen maar het bedrijf laat zich niet verleiden tot prijsverlagingen.

UPC gaat niet mee in de prijzenoorlog omdat een prijsverlaging onherroepelijk tot gevolg heeft dat het bedrijf verlies gaat leiden. KPN maakt ook verlies door onder de kostprijs digitale televisie aan te bieden maar doet dit om marktaandeel te vergaren.

De markt voor internet en telefonie is vrij gesloten, door verschillende overnames zijn er nog maar weinig aanbieders actief. Karsten algemeen directeur van UPC verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met de markt voor digitale televisie. Het feit dat KPN gedeeltelijk Reggefiber overnam nog voordat een distributieplatform door Brussel was ontwikkeld maakt de markt nog meer gesloten.

Nog deze week zal de Europese Commissie besluiten of het nodig is dat telecom waakhond Opto plannen goed- of afkeurt. De waakhond is van mening dat kabelbedrijven hun eigen netwerk moeten openstellen voor concurrenten.

Op het moment word de positie van UPC alleen maar verder verzwakt, Karsten vind dat dit zo overduidelijk gebeurd dat hij niet begrijpt waarom Opta niet naar de positie van UPC kijkt op andere markten zoals internet en telefonie.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 10 februari 2009.