Toename klachten Online.nl

Klanten van Online.nl hebben in de tweede helft van 2014 opvallend vaker hun onvrede uitgesproken over traag internet en onjuiste rekeningen. Dat blijkt uit de honderden klachten die afgelopen periode zijn binnengekomen bij de Consumentenbond.

Stijgend aantal klachten over Online.nl bij Consumentenbond
Stijgend aantal klachten over Online.nl bij Consumentenbond

De Consumentenbond heeft op Klachtenkompas.nl opvallend meer klachten binnengekregen van Online.nl klanten. Daarbij variƫren de klachten van traag internet tot onjuiste rekeningen. In de tweede helft van 2014 zijn er enkele honderden klachten gemeld. De Consumentenbond heeft Online.nl nu om opheldering gevraagd en wil weten welke stappen de provider gaat nemen om het toenemende aantal klachten te beperken en lopende klachten op te lossen. Consumenten kunnen via de website van de bond een stappenplan en voorbeeldbrieven vinden.

Het aantal klachten is volgens de Consumentenbond afgelopen maanden veel groter bij Online.nl dan de grotere providers zoals UPC, KPN en XS4ALL. De provider erkent eerdere problemen met de levering en bereikbaarheid van de klantenservice, maar deze zouden volgens het bedrijf zijn verholpen. Toch zag de Consumentenbond ook na deze verklaring een stijging van het aantal klachten. De eerdere maatregelen van Online.nl hebben dus niet of weinig geholpen.

De provider communiceert op zijn website dat nieuwe klanten geen dag zonder internet of telefoon zitten en dat overstappers met de overstapservice direct online zijn. Uit de binnengekomen klachten bij Klachtenkompas.nl blijkt echter dat nieuwe klanten vaak lang moeten wachten op activatie van internet, telefoon of televisie. In een aantal gevallen zouden de afgenomen diensten niet werken. Klanten klaagden tevens dat men een lagere internetsnelheid krijgt dan Online.nl belooft.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 23 december 2014.