De prijs van mobiel internet

Telecomaanbieders KPN en Vodafone achten het niet noodzakelijk dat de kosten van mobiel internet gaan stijgen door het toenemende gebruik.

Mobiel internet wordt anders ingericht.
Mobiel internet wordt anders ingericht.

Vorige week nog verklaarde T-Mobile dat het bedrijf verwachtte dat de kosten voor het gebruik van mobiel internet de komende tijd flink zouden gaan stijgen omdat de telecombedrijven veel investeringen moeten doen om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.

KPN en Vodafone hebben hier een andere mening over. Waar T-Mobile inzet op onbeperkt mobiel internet voor iedereen, kiezen KPN en Vodafone voor databundels met een limiet. Elk standaard abonnement heeft een limiet van 1000 MB. Dit is ruim voldoende voor 95% van de mobiele internetters. Voor degenen voor wie dit niet genoeg is, zijn er extra databundels beschikbaar tegen een aantrekkelijk tarief.

“Het is niet meer eerlijk om aan iedereen hetzelfde bedrag te vragen voor onbeperkt internet. Het zal in de toekomst meer aan de hand van verbruik gaan”, voorspelt KPN. “Nu compenseert de gemiddelde gebruiker de extreme gebruiker en wordt de extreme gebruiker boos als de snelheid omlaag gaat omdat ze te veel gebruiken. Deze manier van in rekening brengen gaat op termijn niet op. Mensen moeten betalen voor wat ze gebruiken en moeten de mogelijkheid krijgen verschillende bundels te kiezen.”

Vodafone is dezelfde mening toegedaan als KPN.  “Internet wordt steeds meer de kern van het abonnement, maar mensen hebben verschillende behoeftes. Ons uitgangspunt zal altijd blijven internet betaalbaar en toegankelijk te houden,” aldus Vodafone.

Waar de drie providers het wel over eens zijn is dat er naar verwachting in de toekomst gekeken gaat worden naar welke diensten gebruikt worden door klanten. Klanten die veel gebruik maken van zware diensten, zullen meer moeten betalen.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 07 maart 2011.