Kwaliteit internetbellen valt nog vaak tegen

Steeds meer mensen gaan gratis bellen via het internet en zien het steeds vaker als alternatief voor de vaste lijn. Uit recent onderzoek blijkt echter dat de vaste lijn kwalitatief op een eenzame hoogte staat.

IPing Research, een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van internetdiensten is tot deze conclusie gekomen. Het bedrijf heeft een onderzoek verricht naar de kwaliteit van bellen via het internet, ook wel VOIP genoemd (voice over internet protocol). Het bedrijf voerde zo'n 12.000 gesprekken via tien verschillende providers.

Opmerkelijk zijn de grote verschillen tussen de verschillende internetproviders. Tele2 kwam met voorsprong als beste uit de test nauw gevolgd door Ziggo en HetNet. Telfort en Alice sluiten de lijst met de laatste plaatsen. Ondervraagde gaven aan dat voornamelijk het tot stand brengen van de verbinding veelal problemen geeft en ook tot ergenis leid.

Het gratis bellen via het internet heeft de laatste tijd een enorme vlucht genomen, steeds meer mensen stappen over van de vaste lijn naar het bellen via internet. Op dit moment bellen zo'n 3 miljoen mensen in Nederland via het internet, dit aantal zal in de toekomst alleen nog maar verder toennemen is de verwachting.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 11 februari 2009.