KPN verplicht tot openstellen zakelijk glasvezelnetwerk

Door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is KPN verplicht om zijn glasvezelaanbod voor de zakelijke markt open te stellen voor zijn concurrenten. Dat meldt de ACM op haar website nadat de autoriteit vaststelde dat KPN mede op basis van het zakelijke glasvezelnetwerk een machtspositie heeft.

Meer concurrentie op zakelijk glasvezelnetwerk van KPN
Meer concurrentie op zakelijk glasvezelnetwerk van KPN

Provider KPN wordt door de ACM verplicht zijn zakelijke glasvezelnetwerk open te stellen voor concurrenten. Daarnaast moeten concurrenten tijdig worden geïnformeerd over nieuwe netwerken en diensten op het zakelijk glasvezelnetwerk. Vervolgens kunnen andere providers daarop dan eigen telecomdiensten aanbieden. De mededingsautoriteit ACM deed deze uitspraak nadat was vastgesteld dat KPN mede op basis van zijn zakelijke glasvezelnetwerk een machtspositie heeft.

De ACM verplicht KPN ook om zijn concurrenten minimaal twee maanden van tevoren te informeren over veranderingen. Zoals bij de introductie van nieuwe glasvezelnetwerken- en diensten. “Op die manier staan alle telecomaanbieders en KPN zelf op gelijke wijze aan de start om te concurreren om nieuwe klanten”, stelt de ACM. Eerder waren de glasvezelnetwerken voor consumenten al verplicht opengesteld voor concurrentie.

KPN verzet zich tegen de verplichtingen die de ACM heeft oplegt. De provider heeft bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven een voorlopige voorziening aangevraagd tegen onder meer de aankondigingsverplichting. De voorzieningenrechter heeft op 11 juni uitspraak gedaan en daarbij de aankondigingstermijn in stand gelaten, meldt ACM in zijn brief.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 13 augustus 2013.