KPN krijgt last onder dwangsom opgelegd

Volgens de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) zat KPN fout met het opzeggen van Zakelijk BelBasis. De OPTA stelt vast dat KPN aan een aantal klanten onterecht kosten in rekening heeft gebracht na een opzegging.

KPN zat fout bij de opzegging van Zakelijk BelBasis
KPN zat fout bij de opzegging van Zakelijk BelBasis

Telecomprovider KPN zat fout bij de opzegging van het abonnement Zakelijke BelBasis. Dit blijkt uit onderzoek van de OPTA, die KPN een last onder dwangsom (lod) heeft opgelegd. Aan sommige klanten zijn onterecht kosten in rekening gebracht bij het opzeggen van het Zakelijke BelBasis. Het besluit dat al dateert uit 31 augustus, is op 5 oktober openbaar gemaakt. De OPTA bekijkt op dit moment of KPN aan de voorwaarden heeft voldaan.

In oktober en november 2010 heeft KPN zijn klanten geïnformeerd over een verandering in BelBasis. BelBasis is een standaardabonnement voor vaste telefonie en kan zakelijk worden afgesloten. Na een tweede mailing van KPN in maart, heeft een deel van de klanten het abonnement opgezegd. Nu heeft de OPTA vastgesteld dat KPN aan aantal klanten kosten in rekening heeft gebracht voor de opzegging van hun abonnement. Dit zou volgens de OPTA in strijd zijn met de wet. De KPN is daarom opgedragen om alle klanten te compenseren, op straffen van een dwangsom van maximaal 100.000 euro.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 06 oktober 2011.