Kabelinternet populairder dan ADSL

Uit marktcijfers van de OPTA over het eerste kwartaal van 2012 blijkt dat steeds meer consumenten kiezen voor kabelinternet en minder snel voor een internetabonnement over ADSL. Het aantal abonnementen voor kabelinternet steeg met 85.000, terwijl het aantal DSL-aansluitingen daalde met 58.000.

Marktmonitor OPTA: aantal ADSL-aansluiting daalt, kabelinternet stijgt
Marktmonitor OPTA: aantal ADSL-aansluiting daalt, kabelinternet stijgt

De marktmonitor van OPTA laat over het eerste kwartaal van 2012 een daling zien van het aantal internetabonnementen via ADSL met 58.000. Daarmee komt het totaal aantal DSL-aansluitingen op 3,4 miljoen. Het aantal aansluitingen voor kabelinternet en glasvezel stegen daarentegen wel. Ten opzichte van het vorige kwartaal steeg het aantal glasvezelaansluitingen met 18.000 (+7%) en het aantal kabelaansluitingen met 85.000.

Ook het aantal televisieabonnementen kenden een groei ten opzichte van het vorige kwartaal (+6.000). Steeds meer consumenten hebben een digitaal abonnement, wat ten koste gaat van het aantal analoge abonnementen. Dat blijkt ook uit cijfers van de OPTA, bijna acht op de tien abonnementen is digitaal, terwijl dit een jaar geleden nog zeven op de tien was.

Het mobiele dataverbruik is ook gestegen in het eerste kwartaal van 2012 met 6% naar 4,57 petabyte. Dit gaat ten koste van het aantal belminuten en het aantal verstuurde sms’jes. De totale groei van het aantal mobiele breedbandaansluitingen nam echter wel af ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit kwartaal kwamen er zo’n 400.000 aansluitingen bij, tegenover 800.000 aansluitingen in het laatste kwartaal van 2011.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 20 juli 2012.