Internet van Telfort traag tijdens piekmomenten

Klanten van Telfort klagen over trage internetverbindingen. Vooral tijdens piekmomenten is de DSL-verbinding erg traag, soms zelfs te weinig voor sites als YouTube en Uitzending Gemist.

Problemen met trage DSL-verbindingen bij Telfort
Problemen met trage DSL-verbindingen bij Telfort

Telfort-klanten klanten klagen over trage DSL-verbindingen op het forum van de provider en op GoT (forum van Tweakers). De eerste klachten zijn volgens Tweakers op Telforts eigen forum gepost op 21 december 2012. Mensen met een 50Mbps-verbinding halen ’s avonds met moeite 1Mbps, te weinig voor sites als YouTube en Uitzending Gemist. Telfort bevestigt de problemen tegenover Tweakers. Volgens de KPN-dochter is de oorzaak achterhaald, maar nog niet opgelost.

Vooral op momenten dat veel mensen thuis zijn, zoals ’s avonds of in het weekeinde is de internetverbinding volgens klanten traag. Mogelijk ligt dit aan capaciteitsproblemen op het netwerk van Telfort. Klanten gaven aan dat de verbinding niet werd onderbroken, maar een video stream vanaf YouTube bekijken soms niet mogelijk is en ook een programma terugkijken op Uitzending Gemist zou tijdens piekmomenten niet mogelijk zijn. Na de piekmomenten keert de verbinding terug naar de oorspronkelijke snelheid.

Dat de internetsnelheid terugvalt is duidelijk vastgesteld door klanten. Sommige klanten met een 20Mbps- of 50Mbps-abonnement halen nauwelijks 1Mbps, blijkt uit snelheidsmetingen die online zijn gezet. Het probleem zou volgens hen niet liggen aan de DNS-configuratie. Een aantal klanten geeft namelijk aan van DNS-provider te hebben gewisseld, maar zonder effect.

Tegenover Tweakers heeft Telfort de problemen inmiddels bevestigd. “We zien inderdaad op piekmomenten dat de snelheid van de internetverbinding afneemt. Een deel van onze klanten merkt dit, maar niet alle - dit verschilt per regio. Op dit moment wordt er nog onderzoek gedaan naar de oorzaak en de impact. De diensten Interactieve TV en vast bellen van Telfort werken naar behoren.”

De oorzaak is volgens de internet provider achterhaald, maar nog niet opgelost. “Er worden de komende week meerdere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd die ervoor moeten zorgen dat de reguliere internetsnelheden weer worden bereikt.” Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de problemen definitief zijn opgelost.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 28 januari 2013.