Interactieve TV van KPN is een succes

Het tv-product Interactieve TV is een succes voor provider KPN. In het tweede kwartaal van dit jaar nam het marktaandeel van KPN op de Nederlandse televisiemarkt toe tot 19%.

Interactieve TV van KPN succes, echter minder abonnees bij Digitenne
Interactieve TV van KPN succes, echter minder abonnees bij Digitenne

KPN blijft onverminderd groeien op de Nederlandse televisiemarkt. Dat blijkt uit de presentatie van cijfers over het tweede kwartaal waarbij KPN tekent voor een marktaandeel van 19%. In totaal heeft KPN 1.512.000 abonnees die de tv-producten Interactieve TV of Digitenne afnemen. Vooral Interactieve TV van KPN blijkt een groot succes, het aantal abonnees bij Digitenne neemt echter af.

De provider heeft in totaal 19% marktaandeel van alle tv-huishoudens in Nederland. In totaal namen in het tweede kwartaal 89.000 nieuwe abonnees een abonnement op Interactieve TV. Hierdoor wam het totaal aantal Interactieve TV-klanten op 741.000. Van dit aantal nemen 164.000 abonnees deze tv-dienst via glasvezel af. KPN bereikt daarmee een stijging van 39.000 abonnees in drie maanden tijd. In het eerste kwartaal van 2012 werden namelijk nog 75.000 nieuwe abonnees genoteerd. Het tweede kwartaal was al goed voor 89.000 nieuwe Interactieve TV-abonnees.

Zorgwekkend blijken toch de problemen bij Digitenne van KPN. Dit goedkopere alternatief krijgt steeds vaker last van technische beperkingen. In veel huiskamers wordt tegenwoordig een groter tv-scherm gebruikt, hierdoor wordt de mindere beeldkwaliteit steeds duidelijker. De daling van het aantal abonnees bij Digitenne van 30.000 tot 771.000 is mogelijk een teken aan de wand.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 26 juli 2012.