Fusie Ziggo en UPC leidt tot verlies abonnees

Uit de recent gepresenteerde kwartaalcijfers blijkt dat de fusie van Ziggo en UPC heeft geleid tot een daling van de omzet en een klantverlies van bijna 50.000. Het aantal internetklanten nam echter wel toe en ook de gemiddelde omzet per klant. De kabelaar verwacht met nieuwe bundels meer klanten te gaan binden.

Ziggo: netwerkharmonisatie en aanhoudende concurrentie zorgen voor verlies abonnementen
Ziggo: netwerkharmonisatie en aanhoudende concurrentie zorgen voor verlies abonnementen

Het moederbedrijf van Ziggo, Liberty Global, heeft de resultaten over het eerste kwartaal bekendgemaakt. Voor het eerst tellen ook de resultaten van Ziggo volledig mee. Daaruit blijkt dat er 47.000 abonnementen verloren zin gegaan. Dit heeft voornamelijk te maken met de fusie tussen Ziggo en UPC. Waarbij vooral in het oude Ziggo-gebied, waar een migratie van het tv-netwerk plaatsvond, veel klanten hun abonnement hebben opgezegd. Volgens topman Baptiest Coopmans is de daling van de omzet en het abonnementenverlies te wijten aan de aanhoudende concurrentie. De kabelaar verwacht echter met nieuwe bundels meer klanten te kunnen binden.

In totaal gingen er 49.700 klanten en 46.600 diensten verloren in het eerste kwartaal. Toch kwamen er in deze periode wel 10.300 internetklanten en 28.900 mobiele klanten bij. Het verlies van de tv- en telefonieklanten zou volgens Ziggo deels liggen aan de ‘netwerkharmonisatie’ met UPC. Ook heeft de fusie geleid tot een verlies van 450 vaste arbeidsplaatsen. Daarnaast verdwijnen er ook enkele honderden tijdelijke en externe arbeidsplaatsen. Ziggo liet weten dat de reorganisatie in 2018 volledig afgerond moet zijn.

Stijging gemiddelde omzet per klant
Ondanks het verlies aan abonnementen, zag de provider wel de gemiddelde omzet per klant stijgen. De omzet per klant steeg met 4,2 procent op jaarbasis tot 44,39 euro per maand. Ook worden er volgens topman Coopmans ‘significante vorderingen’ geboekt in de mobiele sector. Ziggo wil dan ook een ‘toonaangevende’ mobiel uitdager worden in de Nederlandse mobiele markt. Per 31 maart 2015 levert de kabelaar 9,9 miljoen diensten aan klanten. In totaal ruim 4,2 miljoen televisie-, 3,1 miljoen internet- en 2,6 miljoen vaste telefonie klanten. Op mobielgebied levert Ziggo telefoondiensten aan 158.000 abonnees.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 13 mei 2015.