Consument beste af met kabel internet

Nederlandse consumenten die een internetabonnement willen afsluiten, kunnen dit het beste doen via een kabelnetwerk. Dat blijkt uit onderzoek van SamKnows. Het bedrijf stelt in een rapport dat kabelnetwerken de beste infrastructuur zijn voor het aanbieden van internetdiensten.

Kabelnetwerk beste infrastructuur voor internetdiensten
Kabelnetwerk beste infrastructuur voor internetdiensten

De beste infrastructuur om internetdiensten aan te bieden zijn kabelnetwerken. Dat stelt de belangenvereniging NLKabel naar aanleiding van een rapport van de Europese Commissie. Tijdens het onderzoek is voornamelijk gekeken naar de daadwerkelijk geleverde internetsnelheid in combinatie met de geadverteerde snelheid. De internetsnelheid waar providers mee adverteren wijkt namelijk nog vaak af van de daadwerkelijke snelheid. In het rapport van de Europese Commissie komt internet via de kabel hier het dichtst bij in de buurt, zo schrijft Totaal TV.

De gemiddelde internetsnelheid in Europa zou volgens het onderzoek zijn gestegen naar 40 Mbps. Gemiddeld levert internet via de kabel in heel Europa een snelheid van 66,57 Mbps per actieve aansluiting. Daarbij biedt kabel gemiddeld het snelste internet. Glasvezel volgt met 53,09 Mbps en DSL blijft met een gemiddelde internetsnelheid van 8,27 Mbps ver achter. Deze gemiddelde snelheden in Europa gaan echter niet op voor Nederland. Doordat KPN veel in het koperdraadnetwerk investeert liggen de gemiddelde snelheden op deze netwerken hoger.

Kabelprovider Ziggo biedt consumenten al internetsnelheden van 200 Mbps via het kabelnetwerk. Zakelijk levert de provider al snelheden tot 500 Mbps. Daarnaast wordt via het glasvezelnetwerk in sommige regio’s al internetsnelheden van 1 Gbps geleverd. Recent heeft KPN nog delen van het koperdraadnetwerk geüpgrade zodat via VDSL tot 200 Mbps internet geleverd kan worden. De Consumentenbond pleitte deze week nog voor maatregelen waarbij consumenten meer keuze uit snel internet moeten hebben. Er zou op dit moment voor verschillende consumenten te weinig keuze zijn door gebrek aan concurrentie. De bond voert een campagne die er voor moet zorgen dat consumenten keuze hebben uit minimaal drie internetproviders.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 19 november 2015.