ACM ziet geen reden verder onderzoek UPC en Ziggo

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet voorlopig geen reden tot nieuw marktonderzoek naar aanleiding van de fusie tussen UPC en Ziggo. Tele2 had daartoe een verzoek ingediend bij de ACM.

Verzoek Tele2 voor nieuw marktonderzoek door ACM afgewezen
Verzoek Tele2 voor nieuw marktonderzoek door ACM afgewezen

Het verzoek van Tele2 om de concurrentiesituatie op de televisiemarkt verder te onderzoeken is door de ACM afgewezen. De toezichthouder ziet geen reden om een nieuw marktonderzoek in te stellen nu de providers Ziggo en UPC zijn gefuseerd. In 2011 deed ACM al onderzoek naar de televisiemarkt en concludeert dat de huidige ontwikkelingen overeenkomen met haar verwachtingen van toen. Tele2 zal door de afwijzing van de ACM wederom geen toegang krijgen tot de kabel.

Geen regulering nodig
Uit onderzoek van de ACM blijkt dat UPC en Ziggo samen een marktaandeel van zo’n 55 tot 60 procent hebben. Enkele jaren geleden lag dit aandeel nog tussen de 60 en 70 procent. Reden voor de ACM te stellen dat er voldoende concurrentie is. Daarnaast groeide ook het marktaandeel van KPN van 10 tot 20 procent naar 25 tot 30 procent. De toezichthouder vindt daarom dat er geen regulering nodig is. Tele2 was juist van mening dat Ziggo door de fusie een te grote machtspositie heeft gekregen.

Op dit moment concurreert Tele2 met KPN en Ziggo door televisie aan te bieden via DSL- en glasvezel-aansluitingen. Echter laat bij Tele2 de snelheid van DSL in enkele plaatsen nog te wensen over. Daarnaast gaat het nog enkele jaren duren voor Tele2 glasvezel op grote schaal heeft uitgerold.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 19 maart 2015.