XS4ALL eerste internetprovider met transparantierapport

Internetprovider XS4ALL heeft als eerste provider inzicht gegeven hoeveel dataverzoeken in 2012 zijn ontvangen van opsporingsdiensten. Uit het rapport blijkt dat onder meer opsporingsdiensten vorig jaar meer dan 20 dataverzoeken hebben opgevraagd. XS4ALL hoopt dat andere providers ook openheid gaan geven over dataverzoeken van de overheid.

Op last van de opsporingsdiensten moest XS4ALL vorig jaar 19 internettaps plaatsen
Op last van de opsporingsdiensten moest XS4ALL vorig jaar 19 internettaps plaatsen

In 2012 hebben opsporingsdiensten in totaal 21 telefoongesprekken van XS4ALL-klanten afgetapt. Daarnaast ook 19 keer het internetverkeer en twee keer het e-mailverkeer. Dat blijkt uit het transparantierapport dat XS4ALL donderdag heeft gepubliceerd. De provider wil daarmee haar internetgebruikers inzicht geven hoe vaak de overheid gegevens over klanten opvraagt. XS4ALL gaat nu jaarlijks inzicht geven in deze aantallen.

XS4ALL is de allereerste internetprovider in Nederland die het transparantierapport opstelt. Volgens een woordvoerder heeft de provider geen idee of het nu gaat om relatief veel of weinig taps. Men hoopt dan ook dat andere internetproviders de vorderingen van de opsporingsdiensten ook gaan publiceren. Nu zijn providers alleen verplicht om gevorderde gegevens te verstekken, als daar om wordt gevraagd. Grote internetproviders als KPN, Ziggo, en UPC zullen wellicht het voorbeeld van XS4ALL volgen.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 11 juli 2013.