Wereldwijde breedbandmarkt groeit gestaag

Volgens onderzoek van Point Topic groeide in 2013 de wereldwijde breedbandmarkt met 40 miljoen abonnees naar een totaal van 678,46 miljoen abonnees. Internet via DSL blijft het populairst, maar glasvezel is ook flink aan het groeien. Grootste breedbandmarkt blijft China met 192 miljoen abonnees.

Wereldwijd blijft DSL dominant; glasvezel bezig met inhaalslag
Wereldwijd blijft DSL dominant; glasvezel bezig met inhaalslag

De groei van de wereldwijde breedbandmarkt groeit gestaag verder, maar vlakt enigszins af door verzadiging van de oudere markten. De DSL-technologie blijft het populairst, maar ook glasvezel wordt in steeds meer landen de standaard. Onderzoeksbureau Point Topic heeft berekend dat het aantal breedband abonnees in 2013 groeide naar totaal 678 miljoen. In het afgelopen jaar steeg het aantal met 6,15 procent, ofwel 40 miljoen breedband klanten.

Tweede tijdperk breedbandtoegang
Volgens Point Topic is een tweede tijdperk aangebroken op het gebied van breedbandtoegang. Bestaande klanten willen meer bandbreedte en operators zetten in op nieuwe technologieën, aldus Telecompaper op zijn website. Nog altijd is China de grootste breedbandmarkt met meer dan 192 miljoen abonnees. Gevolgd door de VS (95,2 miljoen), Japan (35,8 miljoen) en Duitsland (30,27 miljoen). Waar Nederland in de lijst staat werd niet duidelijk. In het tweede kwartaal stond Nederland nog op 6,69 miljoen breedbandaansluitingen.

Het Midden Oosten en Noord Afrika zijn volgens Point topic opkomende markten op het gebied van breedband. Zo steeg het aantal breedband abonnees met 10 procent in Oman en meer dan 6 procent in Marokko en Algerije. Op de Nederlandse breedbandmarkt is provider KPN nog altijd marktleider met zijn dochterondernemingen Telfort en XS4ALL. Kabelaar Ziggo staat op de tweede plaats, op de voet gevolgd door UPC.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 10 april 2014.