Meer vraag naar quad play abonnementen

Het aantal Nederlandse huishoudens met een quad play abonnement blijft verder toenemen. Ruim 700.000 huishoudens hebben in 2015 een abonnement voor internet, tv, vaste telefonie en mobiele telefonie afgesloten (quad play). Dat blijkt uit cijfers van het Dutch Consumer Multiplay Market 2015 Q4-rapport van Telecompaper.

Nederlandse huishoudens kiezen steeds vaker voor quad play-abonnement
Nederlandse huishoudens kiezen steeds vaker voor quad play-abonnement

Steeds meer huishoudens combineren internet, tv en vaste/mobiele telefonie in één abonnement bij één provider. Totaalpakketten raken op de Nederlandse telecommarkt dan ook steeds meer intrek. Telecomproviders slagen er dan ook steeds beter in om klanten zowel vaste als mobiele diensten te laten combineren in één pakket of abonnement. Een zogeheten quad play aansluiting biedt klanten de mogelijkheid om 4 diensten (internet, tv, vaste en mobiel telefonie) in één abonnement af te sluiten. Het aantal quad play abonnementen in Nederland groeit flink volgens cijfers van Telcompaper. Ruim 700.000 huishoudens hebben een dergelijk abonnement in 2015 afgesloten.

Toename quad play-abonnementen
Het aantal quad play-abonnementen neemt verder toe. In het vierde kwartaal van 2015 was het aantal quad play-aansluitingen goed voor een aandeel van meer dan 10 procent in de totale markt van breedbandaansluitingen. In het vierde kwartaal van 2014 lag dit aandeel nog op 6,1 procent, er is dus bijna sprake van een verdubbeling. In het aanbieden van quad play-abonnementen gaat ook steeds meer omzet om. Het marktaandeel lag in het vierde kwartaal van 2015 op meer dan 15 procent van alle multi play-omzet, vergeleken met 9 procent een jaar eerder. Deze omzetgroei wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat Nederlandse huishoudens steeds minder vaak breedband apart bij een internetprovider afnemen. Vaker worden televisie, vaste telefonie en mobiel telefonie met breedband gebundeld bij dezelfde provider.

Merendeel triple play
Ondanks de toename van het aantal quad play-abonnementen, heeft het merendeel van de huishoudens nog een triple play-abonnement. Bijna vier miljoen huishoudens in Nederland combineren drie diensten, zoals vast internet, tv en (mobiele) telefonie bij één aanbieder. Ruim 61 procent van alle triple play-aansluitingen wordt afgesloten bij Ziggo. Bij KPN wordt bijna 29 procent van de triple play-diensten afgenomen. Dit laat nog 10 procent over voor andere providers, zoals Caiw, M7, Tele2, ZeelandNet (Delta) en Vodafone. Het aantal huishoudens dat twee diensten afneemt in één abonnement daalt langzaam, sinds de piek in het vierde kwartaal van 2014. Minder vaak worden breedband en vaste telefonie gecombineerd. Steeds populairder worden het bundelen van breedband met televisie of mobiele telefonie. Dat blijkt uit cijfers van het Dutch Consumer Multiplay Market 2015 Q4-rapport van Telecompaper.

Aantal glasvezelklanten groeit
Eerder liet Telecompaper ook weten dat het aantal glasvezelklanten in Nederland steeds verder groeit. Ruim één miljoen Nederlandse huishoudens beschikken volgens het onderzoeksbureau over een glasvezelverbinding. In een jaar tijd is het aantal glasvezelklanten gestegen met ruim 200.000 huishoudens. Inmiddels kunnen inwoners van 229 Nederlandse gemeenten glasvezelinternet krijgen. Van de glasvezelklanten maakt negen op de tien huishoudens gebruik van het netwerk van Reggefiber, een dochterbedrijf van KPN. De resterende 10 procent gebruikt het netwerk van een kleinere internetprovider.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 13 april 2016.