KPN opnieuw beschuldigt van misleiding met glasvezel

Provider KPN moet zich opnieuw verantwoorden bij de Haagse kantonrechter in verband met een zaak rond een glasvezelaansluiting in Roosendaal. Een inwoner beschuldigt KPN van misleiding door een nooit geleverde glasvezelaansluiting. Eerder in maart wees KPN al claims af en gaf het aan dat klanten de juiste prijs betalen voor het geleverde product.

Klant daagt KPN opnieuw voor rechter wegens 'misleiding glasvezel'
Klant daagt KPN opnieuw voor rechter wegens 'misleiding glasvezel'

Opnieuw is KPN voor de rechter gedaagt wegens een ‘niet geleverde glasvezelaansluiting’. Een inwoner van Roosendaal beschuldigt de provider van misleiding door een nooit geleverde glasvezelaansluiting. Hij eist dat KPN alle abonnementskosten terugbetaalt en dat de aansluiting alsnog geleverd wordt. Advocatenkantoor Loonstein, die de inwoner in de zaak tegen KPN vertegenwoordigt, liet aan Tweakers weten dat het gaat om een proefproces.

Eerder kwam KPN in maart dit jaar in opspraak wegens mogelijke misleiding met glasvezel. Toen wees de provider de claims van Loonstein al eens af. KPN ontkent dat er sprake is van misleiding. KPN-woordvoerder Manel Vrijenhoek stelt dat men aan alle contractuele verplichten heeft voldaan. De provider zou alle diensten van de abonnee die de rechtszaak is gestart en waarvoor hij heeft betaald, hebben geleverd.

Volgens Loonstein zou KPN zich op grote schaal schuldig maken aan misleiding door VDSL-abonnementen te verkopen als glasvezelabonnementen. KPN zou in steden als Roosendaal en Apeldoorn glasvezelverbindingen slechts tot aan de wijkkasten hebben aangelegd en niet tot aan de huizen. Bij advocatenkantoor Loonstein zouden inmiddels vierduizend klachten zijn binnengekomen over niet geleverde glasvezelaansluitingen ondanks een contractuele verplichting daartoe.

Klanten zouden daardoor jarenlang teveel hebben betaald. In de rechtszaak eist Loonstein dat de inwoner van Roosendaal zijn abonnementskosten terugkrijgt. Daarnaast wordt bij de kantonrechter geëist dat de getroffen klant binnen twee weken alsnog een werkende glasvezelverbinding krijgt. Mocht de klager gelijk krijgen, dan overweegt het advocatenkantoor Loonstein voldoende jurisprudentie te hebben om een grotere zaak tegen KPN aan te spannen. Naar verwachting zal de rechter volgende maand met een uitspraak komen in deze kwestie.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 10 september 2013.