Gesjoemel met glasvezel internet van KPN

Klanten van KPN met een glasvezelabonnement zouden mogelijk te veel betalen voor hetgeen wat zij krijgen. De duurdere glasvezelverbinding voor snel internet blijkt in veel gevallen niet meer dan een tragere koperdraad te zijn. Advocatenkantoor Loonstijn spreekt van ‘misleiding’ en eist een schadevergoeding.

Veel ophef over traag 'glasvezel internet' van KPN
Veel ophef over traag 'glasvezel internet' van KPN

Volgens advocatenkantoor Loonstijn heeft KPN haar glasvezelklanten misleid. Dat stellen zij na het ontvangen van honderden klachten van KPN-klanten. Klanten betalen voor een duurdere glasvezelverbinding voor sneller internet, maar de diensten worden via het koperdraad geleverd. Omdat de internetsnelheid via het kopernetwerk afhankelijk is van de afstand tot de centrale, halen klanten niet de beloofde internetsnelheid. In enkele gevallen klagen klanten over de 40 Mbps aan snelheid waar men bij KPN voor betaald, maar daarvan slechts 8 Mbps krijgen.

“Ze betalen wel voor een duurder glasvezelabonnement”, aldus Chizkija Loonstein van advocatenkantoor Loonstein, die tot gisteren 382 van zulke gevallen verzamelde. “Dat is gewoon misleiding door KPN.” Het advocatenkantoor eist dan ook dat alle klanten de beloofde geadverteerde internetsnelheid ontvangen en het te veel betaalde terugstorten.

KPN heeft in veel woonwijken in Nederland glasvezelkabels aangelegd, maar in sommige gevallen is het laatste stuk vanaf de verdeelkast soms koperdraad. “Dat heeft KPN mij nooit verteld”, aldus een verbolgen abonnee, die argwaan kreeg na vertraagde televisiebeelden. “Ik betaal dus voor iets dat ik niet voor honderd procent krijg. Dat geld wil ik terug.” De vertraagde televisiebeelden werden bij meer klanten van KPN met Interactieve TV geconstateerd. Bij Interactieve TV wordt het beeld via internet binnengehaald. Bij een trage internetsnelheid zijn storingen in het beeld zichtbaar.

Eerder moest de telecomprovider bij het advocatenkantoor van Loonstein erkennen dat er geen glasvezel- maar koperlijn lag. Het bericht hierover in de Telegraaf en een uitzending bij TROS Radar leidde tot honderden soortgelijke klachten bij Loonstein. “Uit alle uithoeken van het land. Allemaal glasvezel betaald maar de KPN-koperlijn gekregen. Er moeten in Nederland duizenden mensen met soortgelijke gevallen zijn”, zegt het advocatenkantoor. “Maar KPN is contractueel verplicht glasvezel te leveren.” In een reactie stelt KPN dat men eerst de tijd wil nemen om de vele klachten te bekijken.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 18 februari 2013.