Consumentenbond geeft provider Online negatief advies

In een jaar tijd zijn er bij het online klachtenplatform van de Consumentenbond meer dan 2000 klachten over provider Online.nl binnengekomen. De aanhoudende klachtenregen is voor de consumentenorganisatie reden om het advies voor de provider te verlagen naar negatief in de Providermonitor.

Consumentenbond geeft Online.nl negatief advies in Providermonitor
Consumentenbond geeft Online.nl negatief advies in Providermonitor

Internetprovider Online.nl heeft op Klachtenkompas, het online klachtenplatform van de Consumentenbond, in een jaar tijd gemiddeld 40 klachten per week gehad. De Consumentbond heeft daarom het advies voor provider Online verlaagd naar negatief in de providermonitor. Een deel van de klachten zou worden veroorzaakt doordat de provider actief diensten verkoopt die ze niet zonder problemen kunnen leveren. Er wordt door gebruikers bijvoorbeeld vaak geklaagd bij verhuizingen. In sommige gevallen zouden klanten dagen of weken zonder internet zitten.

Traag of geen internet

De klachten van Online variƫren van geen of langzaam internet, slechte beeldkwaliteit tot geen diensten na het overstappen van provider. Gebruikers op het klachtenplatform uitten dan ook hun onvrede over het soms dagenlang gebruikmaken van een slecht werkende telefoon, internet of televisie. Ook de klantenservice zou maar weinig doen om klachten op te lossen. De Consumentenbond zegt tevergeefs meerder malen bij Online te hebben aangedrongen de dienstverlening te verbeteren.

Testoordeel overige providers
Uit de Providermonitor bleek verder dat XS4ALL goede kwaliteitsscores had op het gebied van onder andere internetsnelheid, stabiliteit en storingspercentage. De provider kreeg dan ook het cijfer 8 van de bond. Ook scoren KPN en Tele2 goed; beide leveren een goede kwaliteit internet en telefonie. Als beste all-round providers kwamen Solcon (8,1), XS4ALL (7,9) en ZeelandNet (7,7). Het cijfer van Online kwam met een 6,6 het laagst uit het testoordeel. De Consumentenbond hoopt alsnog dat de provider de dienstverlening verbeterd.

Nieuwsbericht geschreven door het Internet & ADSL team op 25 november 2015.